Foto: O zi specială în Comănești, 16 septembrie 2017… Săptămâna Europeană a Mobilității în Orașul Comănești – ediţia 2017

           Săptămâna europeană a mobilității este o inițiativă a Comisiei Europene, prin care, în fiecare an, între 16 și 22 septembrie, se încearcă găsirea de soluții inovatoare la problemele actuale de mobilitate urbană, potrivit site-ului ec.europa.eu.

 

          De asemenea, se prezintă cetățenilor alternative sustenabile de mobilitate, cu scopul de încuraja autoritățile locale să îi determine pe cetățeni să ia decizii sustenabile în ceea ce privește transportul.

 

Săptămâna Europeană a Mobilității în Orașul Comănești, ediția 2016, fotografii Fornazer Cristina:

 

          Traseu: Centrul de Agrement Trotuș „Ionuț Iftimoaie” – pod Șupan – Galion – întoarcere prin Podei înapoi la Centrul de Agrement.

 

          Bazându-se pe succesul Zilei internaționale fără mașini, inițiată în Franța, în 1998 și marcată anual la 22 septembrie, Săptămâna europeană a mobilității a fost lansată la 19 aprilie 2002, la Bruxelles, fiind în prezent susținută de Direcția Generală Mobilitate și Transport a Comisiei Europene. Comisarul european pentru Mediu din acea perioadă, Margot Wallström, a precizat că scopul dedicării unei săptămâni acestui eveniment este de a contribui la conștientizarea nevoii de a schimba paternurile noastre privind mobilitatea și de a combate efectele schimbărilor climatice, potrivit site-ului europa.eu.

 

            Evenimentele desfășurate în săptămâna 16-22 septembrie ar trebui să îi determine pe cetățeni să încerce și alte mijloace de transport și să încurajeze discuția despre dezvoltarea unui transport urban sustenabil, se mai arată în inițiativa CE din aprilie 2002. De asemenea, aceste evenimente ar trebui să permită administrațiilor orașelor și business-urilor să testeze inițiative de transport noi, cum ar fi ariile pietonale, vehiculele electrice, rețele de transport pentru biciclete și autobuze pentru navetă, se mai arată în inițiativa CE din 2002.

 

           Din 2002, de când a fost lansată campania, impactul a fost major, atât în Europa cât și în lume, foarte mult orașe alăturându-se campaniei și un număr mare de măsuri permanente, în special cu privire la infrastructura pentru ciclism, plimbări, de reducere a traficului etc fiind implementate, se arată pe site-ul ec.europa.eu.

 

            Există și un Premiu al săptămânii europene a mobilității, oferit anual acelei autorități locale despre care se constată că a făcut cele mai multe lucruri în vederea creșterii conștientizării privind necesitatea mobilității, pe parcursul Săptămânii mobilității.

 

          În 2016, pentru a intra în competiție, autoritățile locale trebuie să fi implementat trei criterii din Carta 2016: să organizeze activități pe toată durata Săptămânii mobilității care să folosească tema din 2016 a evenimentului: „Smart mobility. Strong economy”; să implementeze cel puțin o măsură permanentă nouă care să contribuie la transferul de la mașina personală la mijloace alternative de transport; să organizeze cel puțin o zi întreagă fără mașini, în care anumite zone să fie destinate exclusiv pietonilor, cicliștilor sau transportului public. Este de preferat ca Ziua fără mașină să fie organizată la data de 22 septembrie, se mai arată în Carta 2016 a Săptămânii europene a mobilității.

 

          Tema din 2016 este „Mobilitatea inteligentă și sustenabilă — o investiție pentru Europa”, care are ca scop întărirea economiilor locale, plecând de la o serie de studii care arată că opțiunile de mobilitate inteligente pot conduce la creșterea finanțelor publice. Potrivit studiilor, orașele care promovează transportul sustenabil sunt într-un avantaj economic semnificativ față de cele care favorizează transportul autovehiculelor pe combustibil, menționează site-ul www.mobilityweek.eu.

 

          Mai mult, aceleași studii arată că persoanele care se deplasează prin modalități active de transport, cum ar fi plimbatul sau ciclismul, nu numai că sunt mai productivi la muncă, dar își iau și mai puține zile de concediu medical și se îmbolnăvesc mai puțin, mai scrie sursa menționată mai sus. Din promovarea transportului sustenabil are de câștigat și sectorul privat, existând rapoarte care arată o creștere a comerțului cu peste 40% în acele zone în care ciclismul a devenit o regulă. În Danemarca, de exemplu, clienții care călătoresc în orașe folosind bicicleta cheltuiesc două milioane de dolari pe an, mai mult decât cei care se deplasează cu autoturismul privat.

 

           Din punct de vedere al politicilor publice, măsuri precum investițiile în infrastructură cu scopul de a promova deplasarea activă, încurajarea folosirii transportului public, precum și susținerea deplasării la locul de muncă cu bicicleta pot salva bani publici și pot crește comerțul local.

 

AGERPRES/ (Documentare — Ionela Gavril, editor: Marina Bădulescu, editor online: Gabriela Badea)

 

Articol publicat de Viorel Tamba.

Share This: